Klasyczna ścieżka jogi wg Patanjalego
Patanjali uważany jest za twórcę klasycznego, spisanego traktatu o jodze Jogasutr – to krótkie aforyzmy, opisujące praktyki prowadzące do jedności ze świadomością, ostatecznego wyzwolenia. Napisane były w sanskrycie – starożytnym języku indyjskim, który jest żywy do dzisiejszych czasów.
Ośmiostopniowa ścieżka zwana Ashtanga Yoga to tradycyjny system duchowego rozwoju, prowadzący do osiągnięcia harmonii umysłu i ducha. Opiera się na ośmiu członach:
-
- YAMA to zasady moralne, dyscyplina społeczna. Pomagają żyć w zgodzie i wprowadzają harmonię w relacjach ze sobą i innymi. Są to:
- Niekrzywdzenie – Ahimsa
- Prawda – Satya
- Niekradzenie – Asteya
- Wstrzemięźliwość – Bramacharya
- Nieprzywiązywanie się – Aparigaha
Pomagają wyeliminować zakłócenia wynikające z interakcji z innymi ludźmi.
- NIYAMA to zasady etyczne, fizyczna i psychiczna dyscyplina indywidualna, prowadząca do dalszego rozwoju. Są to:
- Czystość – Shaucha
- Zadowolenie – Santosha
- Dyscyplina – Tapas
- Samokształcenie – Svadhyaya
- Oddanie się istocie wyższej – Ishvara Pranidhana
Pomagają wyeliminować zaburzenia związane z ciałem i umysłem.
Yamy i Niyamy są fundamentem, na którym opiera się cała praktyka jogi. - ASANA
To stan umysłu, który staramy się osiągnąć poprzez pozycje fizyczne. To pozycja ciała wygodna i stabilna. Pozycje czyli asany wzmacniają i uelastyczniają ciało, przygotowując je do medytacji.
Pomagają wyeliminować zaburzenia związane z ciałem fizycznym. - PRANAYAMA
To kontrolowanie prany czyli energii życiowej poprzez kontrolowanie oddechu. Są to zatem techniki dostarczające energii i kontrolujące ciało i umysł. - PRATYAHARA
To wycofanie zmysłów. Dzięki wyciszeniu zmysłów i kontroli umysłu możemy skierować energię do wnętrza. Świat zewnętrzny przestaje wpływać na skupienie praktykującego jogę.Jest pomostem pomiędzy praktyką zewnętrzną a wewnętrzną. Pomaga wyeliminować zakłócenia spowodowane przez narządy zmysłu. - DHARANA
To koncentracja, skupienie umysłu na jednym punkcie lub obiekcie. Jest celowym utrzymaniem uwagi na jednym obiekcie, co przygotowuje umysł do głębszych praktyk medytacyjnych.Prowadzi do głębszego zrozumienia siebie i rzeczywistości, przygotowując na wyższe stopnie Yogi. - DHYANA
Inaczej medytacja – ciągły i nieprzerwany przepływ uwagi na obiekcie medytacji, bez zakłóceń ze strony umysłu. Medytujący i obiekt nad którym medytuje, stają się jednością. Umysł staje się cichy i nieruchomy, a koncentracja Dharana przekształca się w głęboki i duchowy proces.Medytacja to serce praktyki duchowej, medytujący przestaje „robić” a zaczyna „być”. Medytacja jest kluczem do osiągnięcia Samathi. - SAMATHI
Ostateczny cel praktyki, najwyższy stan medytacji. To przekroczenie wszelkich znanych granic fizyczności, umysłu i całkowite połączenie duszy indywidualnej (Atman) z duszą najwyższą (Paramatman). To stan, którego nie można wymusić, przychodzi jako owoc wytrwałej i świadomej praktyki.
- YAMA to zasady moralne, dyscyplina społeczna. Pomagają żyć w zgodzie i wprowadzają harmonię w relacjach ze sobą i innymi. Są to:
Dharana, Dhyana i Samadhi prowadzą do głębokiego wglądu i ostatecznego wyzwolenia.
Yoga w kontekście klasycznym to jedność i połączenie:
- człowieka z człowiekiem,
- ciała, umysłu i duszy
- jednostki z wszelkim istnieniem.
Piszę o tym w ujęciu klasycznym, jest to inna ścieżka niż obecnie znana Asthanga Vinyasa Yoga – czyli styl jogi dynamicznej.


